116 117
Ruting av telefonsamtaler ifht 116 117

Ruting av telefonsamtaler ifht 116 117

Publikum som ringer 116117 kan velge manuell (taste inn postnummer, eller velge landsdel og legevakt) eller automatisk ruting for å komme inn til ønsket legevakt. Denne fungerer stort sett riktig, men enkelte ganger feiler det. Dette er ikke alltid på grunn av feil i 116117, men manglende informasjon fra basestasjoner eller IP-telefon leverandører. Vi ønsker derfor å sende ut informasjon i forhold til hvordan dette fungerer, og hva som gjør at dere får samtaler som skulle vært til en annen legevakt. Les mer »

Publisert   | Sist oppdatert 
Felles legevaktsnummer 116117 er innført

Felles legevaktsnummer 116117 er innført

Etablering og drift av nasjonalt legevaktnummer 116 117.

1. september 2015 ble felles sekssifret nasjonalt telefonnummer 116 117 for kommunale legevaktsentraler innført. Dette i tråd med anbefalinger fra EU og Helsedirektoratet. Nummeret skal brukes for å komme i kontakt med den legevaktsentralen som dekker det geografiske området innringer til enhver tid befinner seg i.

Vi på HDO har driftsansvaret for 116 117-løsningen i operativ drift.

De enkelte legevaktsentraler henvender seg til vår døgnbemannede servicedesk (tlf. 08915) hvor vi har ansvar for å håndtere feil m.a. knyttet til nasjonalt legevaktsnummer.

For mer informasjon kan du lese Informasjonsheftet fra Helsedirektoratet eller HDOs egen tjenestebeskrivelse.

 

Vi anbefaler at du også leser dette dokumentet hvor vi prøver å beskrive litt mer om hva som skjer ved ruting av telefonsamtaler inn mot "riktig" legevakt.